Amazon vill öppna 2000 livsmedelsbutiker
Interna dokument avslöjar: Onlinejätten planerar för storexpansion de närmsta 10 åren
De första 20 butikerna agerar som ett pilotprogram, och öppnar i bland annat Seattle, Las Vegas och New York. Hälften kommer att vara upphämtningspunkter för online-beställda varor, medan hälften är traditionella butiker med kundvagn och allt.
Att skifta över till fysiska butiker är ett sätt för online-jätten att hitta nya kunder. De har redan öppnat flera bokaffärer och använder sig av pop-up-butiker för att visa upp sin egen verktygslinje.
Satsningen på livsmedel har hittills handlat om matleveranser, men där har det går långsamt sedan starten 2007. På 10 år har tjänsten bara letat sig in i 17 amerikanska städer tillsammans med London, men de nya uppgifterna kan betyda att de är redo för att vara lite mer aggressiva på marknaden.
Om Amazon på riktigt ger sig in i fajten kommer det bli en tuff match – Walmart, till exempel, har 5000 butiker i USA.