23948sdkhjf

Näthandlad mat körs i okylda bilar

Matkassarna kan ha körts i flera timmar i riskfyllda temperaturer innan de når kundernas hem.
Av uppenbara skäl finns det hårda krav på lagring och transport när det kommer till livsmedel – men Svenska Dagbladet rapporterar att kylkedjan bryts hos vissa av leverantörerna av matkassar. En okyld varubil kan innebära att matkassarna körs runt i upp till sju timmar vid fel temperaturer innan de levereras till kunderna.

Enligt SvD berättar "en källa med insyn" att Middagsfrid fraktade ut maten i okylda skåpbilar hela sommaren eftersom de inte längre ville betala för kylning, trots att de på sin hemsida säger att de fraktar maten med ”kylbilsåkerier”.

I stället är den enda kylningen frigolitlådor, fyllda med is. Enligt SvD:s rapportering är dessa ofta utan lock på, trots att Middagsfrid levererar bland annat fryst färs, kyckling och lax. Det får tummen ner av Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien vid Örebro universitet, som menar att maten kan bli dålig och riskerar att skapa matförgiftningsbakterier.

– Det är inte alls bra. Den temperatur som står på förpackningen får inte överskridas. Om livsmedlet förvaras varmare gäller inte längre bäst-före-dagen respektive sista förbrukningsdag, säger Marie-Louise Danielsson-Tham till SvD.

Enligt SvD gör även Hemköp på samma sätt – leveransbilar utan kylsystem, mätning och registrering, trots att det är krav att kunna säkerställa bestämda temperaturer vid transporter enligt livsmedelslagstiftningen.

Middagsfrids logistikchef svarar att de inte gör sådana mätningar och bekräftar att de inte kör med kylbilar. Enligt företaget är det inte en kostnadsfråga, utan handlar om en brist på kylbilar i Stockholmsområdet.

– Vi kör med kyllådor där vi har passiv kyla hela vägen. Vi har gjort tester och konstaterat att det ska hålla under 4 grader hela vägen till det når kunden, säger Christoffer Thiel, logistikchef på Middagsfrid, till SvD.

Enligt Middagsfrid ska de frysta varorna tina under leverans och därför fraktas som om de var i ett kylskåp. För att hållbarheten ska garanteras vill leverantören att kunden ska laga rätterna i en viss ordning, för att de frysta varorna ska användas så fort som möjligt. Det räcker inte menar, Marie-Louise Danielsson-Tham.

– Det är inget bindande avtal. Kunden är inte bunden till att tillaga varorna i någon viss ordning och ett livsmedelsföretag kan inte utgå ifrån att konsumenten kastar sig över kassen och börjar tillaga direkt, säger hon till SvD.

Även Hemköp medger att de kör med passiv kyla och lägger ansvaret på kunden att laga de tinade varorna först. De säger till SvD att dessa varor betraktas som kylvaror, något som de hittills inte fått någon kritik för från kunderna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094