23948sdkhjf

Vattenmelon och polynesiskt bland livsmedelstrenderna 2017

Brittiska livsmedelskedjan Waitrose undersöker vad som kan bli nästa års hetaste produkter.
För fjärde året i rad gör brittiska livsmedelskedjan Waitrose en årlig undersökning om matåret som gått samt vad som kan bli nästa års trender inom mat och dryck, rapporterar Guardian.

Enligt undersökningen, som samlat data genom miljontals köp under året, är 2016 präglat av att valet av hälsosam mat blivit mycket vanligare. Bland annat syns det i en 18 procent högre försäljning av aubergine, som kan ersätta kolhydratrik pasta och potatis.

I övrigt har chia, kokosmjöl, kaktusvatten, "väggan"-diet (vegan, fast man äter ägg), tång, asiatiska buns och churros varit några av de största brittiska trenderna under 2016.

Undersökningen har också försökt blicka framåt – med hjälp av fokusgrupper och en enkätundersökning med 2000 deltagare har Waitrose i sin rapport satt fingret på några av nästa års genombrott.

Förutom det generella tipset att det gärna får vara fotogenisk mat som kan läggas ut på sociala medier, är hawaiiansk pokesallad, grönsaksyoghurt och vattenmelonjuice högt på listan.

Just kallpressad vattenmelonjuice har fått ett uppsving tack vare superstjärnan Beyoncés investering i märket WTRMLN WTR-märket. Poke, en fisksallad marinerad i lime, soja och sesam, har under året redan fått ett mindre genombrott i Sverige tack vare inflytelserik sociala medier-uppbackning, medan yoghurt smaksatt med bland annat morot, rödbeta och tomat fortfarande väntar i kulisserna.

En annan produkt som Waitrose ser en popularitetsökning för är gourmetkit – den tidspressade gourmanden kan köpa ett lyxigt matkit där ingredienserna redan är uppmätta, färdigfixade och ännu enklare att sätta ihop än en vanlig middagslösning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109