Försäljning av mat på nätet kraftigt upp
Livsmedelsförsäljningen ökade med över 30 procent – lösplocket ökar mest.
– Den digitala livsmedelshandeln, som är den tredje största branschen inom e-handeln, ökade med 31 procent under det tredje kvartalet. Detta är alltid en intressant siffra eftersom det tredje kvartalet fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Många svenskar reser bort under semestern och det är ett gott betyg för handlarna att kunderna hittar tillbaka efter uppehållet och återupptar sina beställningar, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.
Enligt Jonas Ogvall ser prognosen för resten av året bra ut. Till skillnad från tidigare år tror Svensk Digital Handel att svenskarna i större utsträckning kommer att handla julmat på nätet, vilket skulle lyfta försäljningen under fjärde kvartalet.
Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för insamling och kvalitetssäkring av data, och baseras på inrapporterade försäljningsuppgifter från Axfood, Bergendahls, Coop, Familyfood, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid samt Årstiderna.