Dagligvaror bakom stor del av svensk tillväxt
Kategorin ökar kraftigt på Bisnodes årliga lista över Sveriges Superföretag.
Genom att titta på tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering, kan de identifiera högpresterande svenska företag. För att kvala in på listan krävs det att företaget har minst 10 miljoner i omsättning samt har ökat både omsättning och marginal med bibehållen stabilitet minst 4 år i rad.
Enligt Bisnode klarar i år 580 företag kriterierna. I årets lista är det segmentet dagligvaror som lyser starkast – efter några år med ett oförändrat antal företag på listan har kategorin utmärkt sig som ett av de snabbast växande.
– Det är tydligt att vi befinner oss i en konsumtionsledd konjunkturuppgång, men också att flera inom dagligvaruhandeln snabbt och effektivt har anpassat sig till det digitaliserade samhället. Tidigare har vi framförallt sett raketer inom e-handel, men idag ser vi att allt fler har en väl utbyggd e-handel som en självklarhet i all verksamhet, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Bisnode, i ett pressmeddelande.
En av de största nykomlingarna på listan är Lindvalls Chark, ett charkuteri med 90 år på nacken.
– Vi är självfallet stolta att hamna på en så exklusiv lista och det är ett bra betyg på att vi är på väg åt rätt håll. Nu siktar vi på att fortsätta allt hårt arbete och att komma med även nästa år, säger Lars Andersson, VD på Lindvalls Chark, i ett uttalande.
Tillsammans med segmentet sällanköp står dagligvaror, som har 48 företag med på listan, för 60 procent av ökningen från fjolårets 496 företag till årets 580 företag på listan.