23948sdkhjf

Exportexperten går till Norrmejerier

Mejeriet vill utveckla exporten – Västerbottensost ska ta internationella marknadsandelar.
Norrmejerier anställer Diego Cabeza i rollen som exportchef. Mejeriet vill prioritera export för att stärka de norrländska mjölkböndernas konkurrenskraft. Produkterna som ska bli internationella är klassiska Västerbottensost samt Gainomax.

– Min uppgift är att utveckla Norrmejeriers export av två starka varumärken med stor potential att ta marknadsandelar i såväl övriga Europa som i länder utanför EU, säger Diego Cabeza, ny exportchef på Norrmejerier.

Han kommer närmast från rollen som export manager hos Semper, där han tillsammans med kollegor tog fram en lyckad exportstrategi. Den gjorde också att företaget fick ta emot utmärkelsen Årets Dagligvaruexportör förra året.

Nu ska Norrmejeriers nya exportchef utarbeta en ny affärsplan för de båda produkterna, och presentera dem för nya marknader via olika distributionsmodeller.

– Norrmejerier är redan en aktör inom svensk livsmedelsexport. Med ambitiösa mål för export av Västerbottensost och Gainomax kan norrländska mjölkbönder aktivt bidra till Sveriges samlade export inom EU och på sikt även på globala tillväxtmarknader. Norrländsk mjölk- och mejeriproduktion har betydelse för den svenska exporten, säger Diego Cabeza.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.092