Maträddaren Karma får stor investering
Digitala tjänsten siktar mot att ta över Sverige och expandera i Europa.
Sedan företagets app lanserades i början av november har 50 restauranger och över 5 000 användare anslutit sig till Karma, och cirka 200 kilo mat har redan räddats från att slängas.
Den snabba tillväxten kombinerat med en tung investering gör att Karma nu riktar in sig på att sträcka ut sig i resten av Sverige under nästa år, och siktar även på att ta sig ut i Europa.
– Vi kommer nu att utöka antalet anställda, marknadsföra appen och expandera utanför Stockholm samtidigt som vi implementerar nya bra funktioner i plattformen. Vi är väldigt glada att ha Niklas Adalberths och Norrskens erfarenhet med i Karma-teamet, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren vd och medgrundare av Karma.
Själva Europa-expansionen är på sätt och vis redan påbörjad – i veckan deltar företaget nämligen i världsfinalen av tävlingen Handson Startup Tour, där de kämpar mot 15 andra företag om att vinna 1,25 miljoner dollar.
Norrsken Foundation är en stiftelse som investerar i tekniklösningar och projekt som tar sig an samhällsutmaningar – bland annat Just Arrived, en app som ska göra det enklare för nyanlända att komma in på jobbmarknaden. Stiftelsen är inte vinstdrivande och finansieras av grundaren Niklas Adalberth, som tidigare grundat IT-företaget Klarna.