Prisad falukorvsreklam gav dubblad omsättning
Ica och reklambyrån King tog hem reklampris i 100-wattaren.
Därför tog de också hem högsta priset (100w) i kategorin "Konsument - singel". Ur juryns motivering:
”En försäljningsökning på fantastiska 93 % på en produkt som redan idag dominerar den svenska vardagen är i sig imponerande. Och att skapa nytt intresse för något som borde vara uttjatad vardagsmat så till den grad att antalet google-sökningar slår i toppen och intresset för recept och inspiration markant ökar är också en prestation."
Själva utmaningen som Ica och King ville ta sig an var att ändra den orörliga försäljningen av falukorv, samt bredda det nischade tillagningssättet för korven. Målet var att öka veckoförsäljningen med 50 procent och öka rabattförsäljningen med 40 procent.
Efter att reklamfilmen sänts, där två av de fasta karaktärerna i Icas långkörar-reklam rabblar upp nya sätt att tillaga falukorv på, ökade veckoförsäljningen med 159 procent jämfört med snittet och erbjudandeförsäljningen med 93 procent.
I samma kategori tog även Spendrups med varumärket Loka silver (75w) med reklamen "#MinCrush". Bland andra vinnare inom livsmedelsbranschen syns Marabou med ett silver och Carlsberg med ett brons i konsument-kampanjkategorin; Risenta och Sia med silver respektive brons i Strategisk design samt Lidl med ett brons i kategorin "Långsiktigt".