Ökande Alvestaglass plockar andelar
Glasstillverkarens produkter eftertraktade – ökar omsättning och volym.
Resultatet före skatt uppgick till 3,2 miljoner, vilket kan jämföras med cirka 1,4 miljoner förra året. Framförallt har volymökningen tuffat på i tredje kvartalet 2016.
– Vi kan konstatera en betydligt större försäljningsökning under tredje kvartalet än första halvåret 2016, i en jämförelse mot föregående år. En stor del i försäljningsframgången är att våra specialprodukter säljer mycket bra. Framförallt ser vi en stor volymökning av vår proteinglass, skriver vd Richard Hertvig i delårsrapporten.
Efter ett utökat samarbete med italienska gelatotillverkaren Sammontana, där en inledande försäljning av premiumglassen ska ha gått mycket bra, ser Alvestaglass en stor utvecklingspotential för segmentet i Sverige. Dessutom har man börjat testa försäljning av styckglass, vilket visat goda resultat – efter att ha sålt produkterna i 20 testbutiker i Stockholm och Göteborg har man plockat 25 procent av försäljningsandelen i butikerna.
I linje med att nå sina tillväxtmål meddelar företaget också att man kommer att nyanställa personal på marknadssidan under nästa kvartal. Nyligen gjorde Alvestaglass klart med en ny marknadschef, som man delar på tillsammans med Rootfruit.
Läs också: Rootfruit och Alvestaglass värvar tillsammans