23948sdkhjf

Abba låter kunder spåra fisken

Med hjälp av kodade burkar kan tonfisken spåras ända ner till båten.
I januari nästa år kommer Orkla Foods Sveriga att erbjuda tonfisk med full spårbarhet, inom varumärket Abbas produkter. Genom ett samarbete med Pacifical, ett företag som arbetar för hållbart fiske av tonfisk, kan konsumenten genom en kod se hela fiskekedjan.

Koden som trycks på locket tillåter kunder att få direkt information via internet om tonfisken – från fångstområde ända ner till namnet på kaptenen och fiskebåten som fångat den.

– Vi är stolta över att nu kunna erbjuda konsumenterna full spårbarhet på tonfisk, från butikshyllan ända ut till aktuell fiskare. För oss är det viktigt att arbeta för ökad transparens i värdekedjan och underlätta för konsumenter att göra hållbara val i vardagen, säger Cecilia Sajland, marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige, i ett uttalande.

Varför det är just tonfisk som kan spåras beror på samarbetspartnern Pacificals tjänster, som erbjuder möjligheten i samband med sina produkter. Enligt Orkla kommer man framöver att försöka utveckla den här typen av tjänster.

Kommer ni försöka erbjuda spårbarhet även på andra fiskarter?

– Vi arbetar aktivt med att öka spårbarheten och kan naturligtvis spåra fler råvaror redan idag, men inte med möjligheten att låta konsumenterna själva få ta del av informationen på ett lätt och pedagogiskt sätt. I framtiden vill vi kunna erbjuda liknande tjänster på fler råvaror, säger Cecilia Frank, presschef Orkla Foods Sverige, till Food Supply.

I samband med lanseringen av den spårbara tonfisken MSC-certifieras också hela Abbas tonfisksortiment från mitten av mars nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079