23948sdkhjf

Icas samarbete fortsätter

Livsmedelskedjan riktar fokus mot frukt och grönt när samarbetet med LRF förlängs.
Ica och LRF meddelar att de förlänger sitt samarbete till 2018. Samarbetet, som startade 2014, syftar just till att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat samt bidra till en utveckling av landsbygden.

Sedan Ica inledde ett samarbete med LRF har man ökat de svenska råvarorna i flera segment. Bland annat har det inneburit att produkter med svenskt köttinnehåll bland färskt EMV-kött samt charkuterier stigit till 90 respektive 80 procent av sortimentet, vilket kan jämföras med 80 respektive 30 procent innan samarbetet började.

– Sedan samarbetet med LRF inleddes har vi lyckats att kraftigt öka försäljningen av svenskproducerade varor, främst inom kött, chark och mejeri, och vi vet att satsningarna har inneburit bättre pris till framförallt köttbönderna. Framöver kommer samarbetet att breddas till att även omfatta frukt och grönt. Men det finns många utmaningar, och för att lyckas måste vi göra det tillsammans, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige, i ett uttalande.

De två senaste åren har samarbetet fokuserat på kött och mejeriprodukter, men i och med förlängningen breddar man till att satsa på frukt och grönt. Ett projekt ska öka volymen av svenskodlade rotfrukter, där Ica tar ansvar för volymen så att odlare ska våga satsa. Ett annat innebär en förlängning av den svenska äppelsäsongen, så att man med bättre lagringsmetoder och förpackningar ska kunna erbjuda svenska äpplen året runt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.137