23948sdkhjf

Lasermärkningen gör svenskt intåg

Ica blir först i Sverige med att märka frukt och grönt med laser.
För att slippa klistermärken och förpackningar satsar Ica på att lasermärka frukt och grönt – första produkterna att märkas på den svenska marknaden är Icas ekologiska avokado och sötpotatis, skriver Dagens Industri.

Att det är just avokado och sötpotatis som blir de första med hållbar märkning beror på de många obekvämligheter som ofta medföljer en packning av produkterna, som enskilda förpackningar eller plastfilm.

– Vi har brottats med hur de ska märkas eftersom avokadon har ett ojämnt skal och sötpotatisen ofta är lite smutsig. Det är svårt att få en klisterlapp att fastna och avokadon kräver ibland en hel förpackning, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt på Ica Sverige, till Dagens Industri.

I Australien har tekniken använts sedan 2009 och för tre år sedan godkändes den för användning i Europa. Bland annat används den sedan tidigare av franska livsmedelskedjan Carrefour. Själva märkningen utförs genom att hetta upp pigment i växtceller med vitt ljus och metoden innehåller alltså inget bläck eller brännmärkning av frukten. Med märkningen syns namn, ursprungsland och PLU-kod tydligt på fruktens skal.

Ica ser en framtid för märkningen för andra ekologiska varor – bara genom att lasermärka avokadon beräknar kedjan att man sparar in 200 kilometer plastfilm. Bland varorna som kan stå näst på tur syns kiwi och melon.

Enligt Ica kan det här hjälpa till i att minska matsvinnet, då man kan erbjuda kunder eko-avokado styckvis, men för egen del innebär det ingen större kostnadsminskning. Lasermärkningen, som kommer att ske i ett packhus Holland, är mer effektivt än handmärkning, men kostar ungefär lika mycket som att märka med hjälp av maskiner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093