23948sdkhjf

Wermlands i samarbete med Kling Glass

Storsatsningen fortsätter – nu blir det sex sorters glass.
Wermlands mejeri är den lokala satsningen som fortsätter tuffa framåt. Efter ett 2016 där det nystartade mejeriets verksamhet gått på högvarv kan man uppvisa en topp i december, där man levererade 677 000 liter mjölk och grädde till en rad butiker.

Den stadigt ökande produktionen gör att man nu snittar cirka 25 000 liter per dag, skriver Wermlands Nya Tidning. Därför är det inte konstigt att idéer och samarbeten börjar dyka upp i planeringspärmarna.

Det klassiska bolaget Kling Glass, baserat i Mariestad, hörde av sig och ville köpa grädde – något som mejeriet hade mer än vad de kunde sälja. I stället föddes konceptet med en Värmlandsglass.

– Nu håller vi på att utveckla glassen. Förhoppningsvis kommer det att bli sex olika smaker, säger Yngve Gustafsson, vd för Wermlands mejeri, till NWT.

Det hela drog i gång i november, och nu siktar företagen att få ut samarbetsglassen lagom till april och (förhoppningsvis) vårvädret.

Samtidigt meddelar mejeriet, som sedan starten för ett år sedan gått från fyra till 15 leverantörer, att den sedan tidigare utlovade filen kommer att lanseras någon gång i februari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063