Facket vädjar till Konsum Värmland
Ifrågasätter satsningen på den egna produktionen i öppet brev.
Förra veckan kom uppgifter kring ett av förslagen upp i rampljuset – en nedläggning av Värmlandschark och en kraftig neddragning inom produktionen i bageriet. Ett sådant beslut skulle innebära att cirka 120 personer får lämna sitt jobb.
I ett öppet brev till förvaltningsrådet från Livsklubbarna vid Värmlandschark och Konsum Värmlands bageri, som publicerats i Värmlands Folkblad, vädjar representanterna att avvisa ett eventuellt förslag till nedläggning av produktionen. Enligt Livsklubbarna skulle en nedläggning och en neddragning påverka hela grundidén med organisationen:
"Nedläggning av egenproduktionen skulle vara ett vägval som är förödande, som försämrar medlemsnytta och skjuter själva grunden för Konsum Värmlands affärsidé i sank. Något som även är djupt oroande för alla oss som tror på den kooperativa idén.", står det att läsa i brevet.
Samtidigt påpekar de lokala fackföreningarna att Konsum Värmland valt att profilera en annan lokal producent i Wermlandsmjölk genom garanterade butiksandelar, vilket inte de egenproducerade varorna fått. Det ifrågasätts också i brevet:
"Har det funnits en medveten strategi att bromsa de egna produkterna för att finna anledningar till att lägga ned? Oavsett så har det helt uppenbart funnits bristande vilja, vision och kompetens."
I en artikel från Värmlands Folkblad intervjuas Per Andersson, senior analytiker på Svensk Handels-ägda Handelns Utredningsinstitut (HUI). Han tror att Coop kommer bli vinnaren i det som ska bli vändningen av de senaste årens miljonförluster för Konsum Värmland, då organisationen satsar på att bygga om och nytt bland butikerna.
– Jag tror att Konsum Värmland har en välgrundad anledning att göra som de gör. Alla regioner ser över sina kostnader och ibland måste man göra neddragningar för att kunna satsa framåt och frigöra kapital. Även om det är tråkiga nyheter är det ingen dramatik i det så länge man återinvesterar i butiksled, säger Per Andersson till VF.
Trots det stundande hotet mot den lokala produktionen lyfter Per Andersson, som under flera år bevakat näringslivet i Värmland, fram att Konsum Värmland kunnat bromsa de ekonomiska problemen tack vare just sin starka lokala profil. Han spår samtidigt att framtiden ser ljus ut för både organisationen och Coop.
– Ica och Lidl är väldigt offensiva, och Lidl är raketen som vi som tycker om att granska dagligvaruhandeln följer med stor uppmärksamhet. Men jag tycker att läget är optimistiskt för Coop. De börjar få ordning på sina koncept och de har en fantastisk butiksstruktur och ligger på bra ställen, möjligheterna att utveckla befintliga enheter är goda, säger Per Andersson till VF.