23948sdkhjf

Cefour värvar ny vd från Carlsberg

Har även många års erfarenhet från Absolut, Unilever och Kraft.
Katarina Nielsen tar över vd-posten i Cefour Wine & Beverage. Hon kommer närmast från uppdraget som marknadsdirektör för Carlsberg Sverige och ersätter därmed nuvarande vd:n Henrik Sundewall. Under Sundewalls två år har företaget bland annat genomfört en lyckad rekonstruktion och gjort flera förvärv.

– Henrik tog över ansvaret när bolaget befann sig i en företagsrekonstruktion, aktien handlades på AktieTorgets observationslista och bolaget var i princip helt utan försäljningsaktivitet. Han har på ett mycket förtjänstfullt sätt lett Cefour ur rekonstruktionen tillbaka till den ordinarie listan, ansvarat för kapitalanskaffning och för genomförande och integration av två större förvärv: L.O. Smith-koncernen och Vinfabriken Sverige AB. Cefour står väl rustat för nästa fas i bolagets utveckling, säger Mats Jämterud, styrelseordförande i Cefour.

Innan Katarina Nielsen kom till Carlsberg 2013 har hon haft flera uppdrag som global varumärkeschef och internationell marknadsdirektör inom The Absolut Company mellan 2006-2013. Mellan 1990-2000 arbetade hon även som marknads- och varumärkeschef för Kraft Foods samt Unilever. Enligt Cefour har hennes bakgrund gett henne bred erfarenhet vad gäller varumärkesbyggande av drycker och andra snabbrörliga konsumtionsvaror.

– Jag ser fram emot att tillsammans med resten av organisationen utveckla produktportföljen, etablera nya samarbeten och växa på befintliga och nya marknader. Cefour har gjort en imponerande resa de senaste två åren och det är med ödmjukhet jag tar över stafettpinnen från Henrik för att leda den fortsatta utvecklingen av bolaget, säger Katarina Nielsen i ett uttalande.

Hon tillträder posten 1 februari. Enligt en kommentar från Henrik Sundewall kommer han som fortsatt aktieägare följa bolaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062