MSC: Marknaden för hållbar fisk exploderar
Mer än en fjärdedel av all fisk som säljs bär MSC-märkningen.
Eftersom mätningen, utförd av Nielsen Scantrack, sammanställer försäljningssiffror för all fisk i butikerna menar MSC att andelen skulle vara ännu högre om man bara tittar på vildfångad fisk, då det är den enda produktgruppen som man märker.
– Vi jobbar för att vi ska ha fisk både idag och i framtiden, därför blir vi extra glada när siffrorna pekar uppåt för andelen MSC-märkt. Det betyder att miljömärkningen fungerar och att både konsumenter och handeln bidrar till MSC:s vision om levande hav, säger Minna Epps, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen, i ett pressmeddelande.
En av produkterna som vuxit mest är tonfisken, vars utbud sedan 2014 femdubblats – i dag är 22 procent av tonfisken på burk miljömärkt. Fisken har dock inte tagit någon topplats i försäljningslistan, där torsk, pollock, sill, nordhavsräkor och spätta ligger på de fem högsta platserna.
Nielsen Scantracks mätning har inte räknat med fiskdiskar i försäljningsstatistiken, utan endast produkter med en streckkod.