23948sdkhjf

Fazer ger sig in i grötkampen

Fjolsommarens köp av Frebaco Kvarn är en av anledningarna nya satsningen.
De två senaste åren har klassikern grötfrukost kommit tillbaka starkt, både i Sverige och internationellt. Fler och fler sorter dyker upp, vilket gör att kampen blir lite tätare i samband med att Fazer ger sig in på marknaden med nya produkter.

Förra sommaren köpte Fazer Frebaco Kvarn i Lidköping, vilket är en direkt anledning till den nya satsningen på gröt. Med hjälp av en fördubblad kapacitet vill man försöka ta en position inom Sverige, för att sedan rikta in sig på en internationell havreexport. Framöver vill man nämligen undersöka möjligheterna att exportera till marknader i både Centraleuropa och Asien.

– Den starka gröttrenden som finns i Sverige är en avspegling av det växande intresset för havre som produkt, som syns både i livsmedelsindustrin och på konsumentmarknaden. Med fördubblad havrekapacitet i och med Fazer Kvarn i Sverige har vi nu möjlighet att möta den växande hälsotrenden på den globala marknaden, med svensk- och finskproducerad havre, säger Heli Arantola, vd för Fazer Kvarn.

De två största konkurrenterna blir Lantmännen och Orkla, som sedan tidigare etablerat sig på den svenska marknaden med sina grötprodukter. I likhet med dem består Fazers tre olika grötprodukter av tillägg i form av bär och frön.

Hos Lantmännens varumärke Axa ser man ökad tillväxt på havregryn, en marknad som tidigare har varit ganska sval. Att det nu blir lite konkurrens är mer positivt än oroande:

– Det finns många som försökt komma in på den svenska grötmarknaden, så som Kelloggs, som misslyckats. Men Fazer är ju stora i Finland, så det blir intressant. Det kan bli en bra draghjälp på marknaden, säger Per Holgård, Brand manager på Axa, till Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126