Ica Sverige ökade något under året
Man ser en bättre jämförbar utveckling under andra halvåret och tror på plockade marknadsandelar.
Man ser att ökningen i omsättningen drevs på av bland annat en högre partihandelsvolym, men motverkades av lägre försäljning från butiksdotterbolag – detta på grund av flera försäljningar samt nyöppningar av butiker. Resultatet förbättrades med hjälp av ökade försäljningsvolymer inom partihandeln, men bromsades av bland annat investeringar i marknadsföring.
Samtidigt meddelar man att försäljningen i svenska Ica-butiker gått upp med 1,6 procent i januari jämfört med samma månad 2015 – en förbättring som ställs mot jämförbara butiker där försäljningen gått upp 1,2 procent.
– Ica-butikernas försäljning har utvecklats bättre än marknaden under andra halvåret, vilket innebär att vi på helåret preliminärt ökar marknadsandelen något. Resultatmässigt ligger vi i linje med våra finansiella mål och har ett starkt kassaflöde, kommenterar Ica-Gruppens vd Per Strömberg.
Dessutom föreslår styrelsen att utdelning höjs från förra årets 10 kronor per aktie till 10,5 kronor per aktie.