Cloetta köper Candyking
Vill växa inom lösgodis – köper för en summa som kan uppgå till 550 miljoner kronor.
Summan kan höjas med 225 miljoner kronor, i och med en så kallad tilläggsköpeskilling, beroende på hur Cloetta och Candykings sammanlagda försäljningsvolym av lösgodis ser ut efter 2018.
Enligt Cloetta förvärvar man för att bli större inom lösgodiskategorin, som man ser växer allt mer i flera länder.
– Förvärvet av Candyking kommer att avsevärt stärka Cloettas position i Danmark, Norge och Storbritannien. Förvärvet stärker också vår position inom natursnacks med varumärket Parrots. Därtill finns betydande kostnadssynergier som gör förvärvet attraktivt, säger Danko Maras, ekonomichef och avgående tillförordnad vd i Cloetta.
Man hoppas inom Cloetta att förvärvet ska skapa synergier inom administration, inköp, logistik, försäljning och genom insourcing av produktion. I dagsläget har Candyking ingen egen produktion, utan köper in från olika leverantörer. Synergierna kommer gradvis att skapas inom de närmsta tre åren, skriver man i ett pressmeddelande.
Merparten av köpesumman, tillsammans med den potentiella tilläggsumman, kommer att gå till att betala Candykings lån på 750 miljoner kronor.
Koncernchefen och vd:n Dani Evanoff genomförde själv ett köp av Candyking i slutet av november förra året. Han kom in i koncernen 2008, då Candyking köpte hans bolag Godisprinsen, och har varit koncernchef sedan sommaren förra året.
Candyking har omkring 370 anställda och cirka 8 000 försäljningsställen i sju olika länder, där Sverige, Storbritannien, Norge och Danmark tillhör de största marknaderna. Vid senaste rapporten redovisade bolaget en försäljning på omkring 1,3 miljarder kronor.