Arla drar större vinst ur lägre omsättning
Resultatet ökade med drygt 20 procent under 2016.
Minskningen av omsättningen var enligt koncernen ett resultat av att mjölkpriserna pressats ner under första halvan av 2016, tillsammans med ofördelaktiga växelkurser. Men även om försäljningen sjönk, kunde Arla klämma fram en ökning på 20 procent av överskottet till totalt 356 miljoner euro.
– Vi genererade i genomsnitt 5 procent högre värde per kilo ägarmjölk än genomsnittet för våra konkurrenter 2016, vilket speglar vår förmåga att betala ett konkurrenskraftigt mjölkpris på marknaden samt vårt arbete för att mildra effekterna av en tuff global marknad för våra ägare, skriver koncernfinansdirektören Natalie Knight i redovisningen.
Trots den sämre omsättningen är Arla optimistiska för 2017, då man förväntar sig att omsättningen ska växa markant under året. Den förväntade ökningen tillskrivs en fortsatt framgång för egna varumärken och framförallt ett högre mjölkpris, som sedan sommaren stigit högt i samband med en minskad mjölkproduktion.
– Vi kan konstatera att varumärket Arla har stärkts i Sverige under andra halvåret efter den omfattande "Vi är Arla"-kampanjen. Vi kommer fortsätta att fokusera på Arlas egna varumärken under 2017, säger Arla Sveriges vd Patrik Hansson i ett pressmeddelande.
Styrelsen föreslår i samband med redovisningen att 124 miljoner euro av årsresultatet ska gå till ägarna.