Bagerierna står inför en av årets viktigaste dagar
Bageriförbundets vd: ”Semlan är branschens livboj”.
– Jag brukar säga att semlan är branschens livboj. Efter jul har folk ont om pengar och går inte till bagerier och konditorier. Men tack vare semlan lockas man dit och handlar, säger Martin Lundell till DI.
Och antagandet backas upp av egen statistik från Bageriförbundet – i deras årliga konsumentpanel uppgav 55 procent att de äter en semla på fettisdagen. Beräknat utifrån det genomsnittliga priset för en semla – 25 kronor – och utslaget på befolkningsmängden, innebär det att omsättningen landar på 125 miljoner kronor på bara en dag.
Enligt Tössebageriets vd Mattias Ljungberg, hjärnan bakom 2015 års fusionhit semmelwrapen, gör man 20-30 procent av årsomsättningen på semlor. Tidigare år har semlorna stått för cirka 10 procent.
Just semmelkombinationerna, som i år leds av skapelser som marsipan- och ölsemlan, gör att branschen får mediautrymme. Trots det är det fortfarande den traditionella semlan som går bäst, säger Mattias Ljungberg till DI.
– De flesta bagerier säljer så mycket de kan producera. Många bagerier går ut med information i förväg till kunderna om att man måste beställa semlor för att vara säker på att få, säger Martin Lundell till tidningen.