23948sdkhjf

Kaffejätten äntrar espressons hemland

Vd:n: "Inte den största, men viktigaste marknaden".
Starbucks gör debut i Italien när kedjan nästa år öppnar ett cirka 2 400 kvadratmeter stort rosteri i Milano, rapporterar Bloomberg. Enligt avgående vd:n Howard Schultz siktar man på öppna 10-12 caféer i landet under året, efter att det som blir flaggskeppscaféet etablerats.

– Strategiskt sett är det inte den största marknaden. Men det är den viktigaste marknaden för mig personligen och för företaget. Varför? För italienarna bemästrade kaffet långt före Starbucks, säger Howard Schultz till Bloomberg.

Rosteriet i Milano blir det första i Europa, och det femte som kedjan öppnar. Det första rosteriet öppnade i Seattle 2014, och kallas av vd:n för "kaffets Willy Wonka". Schultz poängterar att man inte kommer till Italien för att lära italienarna hur man gör kaffe utan för att vinna respekt.

Efter att Howard Schultz kliver ner från vd-posten kommer han att stanna kvar inom bolaget för att fokusera på kedjans premiumsegment. Just etableringen av rosterier världen över kommer att vara ett huvudfokus.

Trots att man öppnar först nästa år har kedjan redan skapat debatt i staden, efter att man i mitten av februari sponsrat en plantering av palmträd på torget utanför den gotiska Duomokatedralen, skriver ABC News.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062