Kaffejätten äntrar espressons hemland
Vd:n: "Inte den största, men viktigaste marknaden".
– Strategiskt sett är det inte den största marknaden. Men det är den viktigaste marknaden för mig personligen och för företaget. Varför? För italienarna bemästrade kaffet långt före Starbucks, säger Howard Schultz till Bloomberg.
Rosteriet i Milano blir det första i Europa, och det femte som kedjan öppnar. Det första rosteriet öppnade i Seattle 2014, och kallas av vd:n för "kaffets Willy Wonka". Schultz poängterar att man inte kommer till Italien för att lära italienarna hur man gör kaffe utan för att vinna respekt.
Efter att Howard Schultz kliver ner från vd-posten kommer han att stanna kvar inom bolaget för att fokusera på kedjans premiumsegment. Just etableringen av rosterier världen över kommer att vara ett huvudfokus.
Trots att man öppnar först nästa år har kedjan redan skapat debatt i staden, efter att man i mitten av februari sponsrat en plantering av palmträd på torget utanför den gotiska Duomokatedralen, skriver ABC News.