Danish Crown säljer i miljardaffär
I linje med sin nya strategi säljer slakterikoncernen sitt amerikanska dotterbolag Plumrose till brasilianska JBS.
Försäljningen sker med utgångspunkt ur den så kallade 4WD-strategin, som innebär att Danish Crown kommer att fokusera på marknaderna i Nordeuropa och Asien.
– Med bas i USA och en produktion primärt baserat på amerikanska råvaror var Plumrose strategiskt sett inte längre en naturlig verksamhetsgren för Danish Crown-koncernen. Däremot är jag säker på att JBS, med sin breda närvaro i Nordamerika och globalt, är en riktigt bra matchning för verksamheten, säger Jais Valeur, Danish Crowns koncernchef, i ett pressmeddelande.
Plumrose, som grundades 1932, har länge varit leverantör av köttprodukter till konsumenter över hela USA. Man har i dag fem fabriker, två distributionscenter och cirka 1 200 anställda. I sin senaste rapport redovisade man en omsättning på cirka 4,3 miljarder kronor.
Målet med Danish Crowns strategiplan, som sjösattes förra året, är att först och främst växa på det man kallar sina fyra hemmamarknader: Sverige, Danmark, Polen och Storbritannien. Samtidigt vill man öka exporten till Asien, vilket bland annat innebär att man etablerar en egen produktion i Kina baserat på danska råvaror.
– Vi har i ett slag stärkt vår finansiella kapacitet ganska väsentligt. Det ger oss stor handlingsfrihet när det gäller att bidra till en nödvändig konsolidering av livsmedelsindustrin inom bearbetade köttprodukter på våra fyra hemmamarknader, säger Jais Valeur i ett uttalande.
Affären måste först godkännas av amerikanska konkurrensmyndigheter innan den går igenom.