23948sdkhjf

Lokalt fokus med Arlas nya varumärke

Jämtlandsmjölken lanseras för att öka närvaron i länet.
Arla lanserar ett nytt varumärke i form av Jämtlandsmjölk – mjölken kommer från 92 anslutna bönder i Jämtlands län och ska särskiljas med egna förpackningar.

I dag går den mesta mjölken från de jämtländska bönderna till Arlas mejeri i Östersund för osttillverkning, och resten till mejeriet i Sundsvall. Där tas även mjölk från andra delar av Mellannorrland emot för att bli drickmjölk. Men nu kommer mjölken från Jämtland att särskiljas och säljas under ett eget märke.

– Med den här satsningen vill vi synliggöra vår närvaro. Vi vill ta vara på det ökade intresset för lokalproducerat och den starka mattradition som finns i Jämtland, säger Håkan Nilsson, mjölkbonde och ordförande för Arlabönderna i länet, i ett pressmeddelande.

Innan Arla köpte företaget Milko 2011 hade Milko flera landskapsvarianter, där även Jämtland ingick. Det var inte en satsning som fortsatte efter uppköpet, men i takt med att fler gårdsmejerier växt fram har konceptet återupplivats hos Arla.

– Då var Milko för ekonomiskt svagt. Milko höjde priset, men fick inga efterföljare. Nu är det högaktuellt med lokalproducerad mat, säger Håkan Nilsson till Östersund-Posten.

Mjölken kommer att finnas i jämtländska butiker från och med juni och kommer att ha samma pris som annan Arlamjölk. Förra sommaren lanserade Arla ett annat lokalt varumärke i form av Gotlandsmjölken. Den mjölken fick i februari en större räckvidd i och med en lansering i vissa Stockholmsbutiker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111