Cafékedjan tog största franchisepriset
Utmärkelser som årets franchisekedja och franchisetagare delades ut på Frannygalan.
Kvällens stora pris, årets franchisekedja, togs hem av cafékedjan Wayne's Coffee framför de två andra finalisterna 7-Eleven och Card Group.
Utmärkelsen motiverades bland annat med att Wayne's Coffee mött utmaningar som internationell konkurrens samtidigt som man ökat omsättning och lönsamhet för sina franchisetagare. En annan fjäder i hatten som pekas ut är att man också lyckats gå på export.
"Det vi alla förstår är att världens resurser inte är oändliga. Vår vinnare har konsekvent och metodiskt tagit tag i frågan och arbetar med att erbjuda ett ekologiskt sortiment som är bra för alla och som målgruppen ser som ett krav. På tal om Krav, vår vinnare är den enda Krav-märkta kedjan i sin bransch vilket är mycket begåvat och bra", lyder slutet av juryns motivering.
Priset som årets franchisetagare gick till Patrik Hjelte, som på elva år gått från en McDonald's-restaurang till 26 stycken. Hjelte utökade senast i februari efter att ha köpt 14 stycken restauranger.
Årets digitala marknadsföring har restaurangkedjan Pinchos stått för, där man med "engagerande kommunikation" och stark expansion har introducerat ett nytt tankesätt inom verksamheten. Bland annat har restaurangen, som kallar sig Sveriges första app-restaurang, infört ett digital sätt för att beställa och betala.
Vinnaren av kategorin årets CFO (Chief Financial Officer) gick till Magnus Bengtsson på Reitan Convenience. Enligt juryn har han effektiviserat processer, utvecklat bra systemstöd och i flera år rankats med toppbetyg i interna mätningar, vilket bidragit till en god ekonomisk utveckling för både franchisegivare och franchisetagare.