Boråsföretaget utmanar oljefrityren
Börsnykomlingen med Coop som kund har 700 nya aktieägare – satsar på att växa både hemma och utomlands.
Bolagets patenterade ugn Lightfry kombinerar ånga och varmluft med en roterande ugnstrumma, vilket ska göra friteringen både nyttigare och mer effektiv. I dag har man sålt ett 70-tal ugnar till kunder som inkluderar Coop, nöjesparken Tivoli i Köpenhamn och ett större kebabföretag i Stockholmsregionen.
I och med börsnoteringen och kapitaltillskottet ser företaget nu att man är redo att växa både i Sverige och utomlands, särskilt med tanke på rådande miljö- och hälsotrender.
– Det är mindre miljöpåverkan, såväl när det gäller produktion och transport när man inte använder olja, där palmoljan ju kritiserats. Det är mer hälsosamt eftersom fetthalten mer än halveras i livsmedlet, säger vd:n Henrik Önnermark, till Borås Tidning.
Bolaget har även rutinerad uppbackning i form av styrelseordföranden Per-Johan Swartling, som i dag verkar som operativ chef och tillförordnad vd på klädföretaget Gina Tricot.