Ballongdjur av korv bland årets aprilskämt
Traditionen trogen var det en hel del företag som passade på att meddela luriga lanseringar under lördagen.
Carlsberg valde en blandning av meteorologi och katastrof (alternativt lyckoslag), när man meddelade att det förväntades regna ner sju millimeter öl över hela Sverige efter att en ventil sprungit läck på Köpenhamnsbryggeriet .
I ett skämt där Systembolaget blandas in, presenterades ett nytt regeringsbeslut där alla över 65 år från och med nästa år måste visa legitimation vid köp av alkohol. Dessutom skulle personers inköp registreras för att hålla konsumtionen i schack, meddelade utredaren Klara Behsked .
I alkoholens tecken passade även importören Enjoy Wine & Spirits på att lansera en nyhet för varumärket Tre apor: världens första bananvin, helt gjort på ekologiska skumbananer. Med namnet Banana Split skulle det nya vinet framkalla smaker av solmogna skumbananer, vanilj och maräng.
E-handelsaktören Mat.se lanserade i sin tur en "dejtingapp", där målet var att matcha överbliven mat med andra hushåll. Med appen Svinder skulle man lätt kunna lägga ut mat som man inte behöver, vilken i sin tur skulle plockas upp av en av aktörens kylbilar för att skjutsas hem till den som swajpat höger på exempelvis en halv tub kaviar.
Företaget Soda Stream slog på stort när de i samarbete med Paris Hilton presenterade Nanodrop . Produkten, som skulle kunna lösa ett av världens stora problem, påstods vara 5 000 gånger mer återfuktande än vatten, där en "nanodroppe" motsvarade ett helt glas vatten.
McDonald's meddelade att man skulle återinföra bollhav på restaurangerna, och därför behövde professionella bollhavstestare. I jobbannonsen eftersöktes kvaliteter som bollkänsla och förmåga att bolla idéer, med förmåner som en livstidsprenumeration på McNuggets.
På tal om hamburgerkedjor – tyska Burger King tog ut 1 april i förskott och lanserade en ny tandkräm i förra veckan. Med en gnistrande reklamfilm gjorde man reklam för den kommande tandkrämen där Whopper-burgaren var inspiration för den nygrillade smaken. "Du behöver aldrig mera tveka mellan att njuta av en Whooper och borsta tänderna igen", säger Burger King i reklamfilmen nedan.
Slutligen, skämtet som också är artikelns bild: för att uppmärksamma sitt korvhantverk meddelade kött- och charkföretaget Gudruns att man numera samarbetar med en fransk ballongkonstnär som använder företagets wienerkorvar som material. Samtidigt ville man att konsumenterna skulle skicka in vilka ballongdjur man helst ville se återskapas i wienerkorv-form.