23948sdkhjf

Charkuteri tar över majoriteten av slakteri

Nära samarbetspartners sedan tidigare – nu blir kopplingen ännu tydligare.
Vid månadsskiftet köpte Bastuträsk Charkuteri in sig som majoritetsägare i slakteriet och nära samarbetspartnern Burträskbygdens Kött, skriver tidningen Norran.

De båda Västerbottensföretagen har arbetat tillsammans sedan Burträskbygdens Kött öppnade sitt slakteri 2015 och ägarna ser köpet som en naturlig förändring. Efter att förhandlingarna startade innan jul förra året står det nu klart att Bastuträsk Charkuteri äger 60 procent av slakteriet.

Det nära samarbetet har sedan tidigare inneburit att slakteriet enbart levererat till charkuterifabriken, som i sin tur haft ansvar för förpackning, försäljning och leverans av alla styckdetaljer under varumärket Burträskkött.

– Det känns väldigt bra att vi, efter att ha lyckats genomföra uppstarten av ett i bygden mycket efterlängtat lokalt slakteri, kan överlämna ansvaret för den dagliga driften och ägandet i bolaget. I avtalet ingår samtidigt att vi nu fortsätter i vår roll som fastighetsägare och transportleverantör, säger Lennart Wiksten, vd på Burträskbygdens kött och en av de som som sålt sin andel, till Västerbottens-Kurirens näringslivssajt Affärsliv 24.

Nu ser ägarna att flera synergieffekter kommer att skapas – bland annat inom produktutveckling – samtidigt som man tror på en kraftig tillväxt de kommande åren, skriver Norran.

Mellan 2015-2016 ökade Bastuträsk Charkuteri sin omsättning från 28 miljoner kronor till 38 miljoner kronor. I dag har man cirka 16 anställda med en produktionskapacitet på 12 ton livsmedel per vecka. Företaget, som har rötter ända från slutet av 1800-talet, började använda namnet Bastuträsk Charkuteri 2015 efter att tidigare hetat Holmlunds och Topp Chark.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156