Lagafors riktar satsning mot Centraleuropa
Nya dotterbolaget i Slovenien ska få hygienteknikföretaget att växa än mer i Europa.
Där tecknade man förra året bland annat ett avtal med SIG Combibloc, världens näst största tillverkare av mjölkfyllningsutrustning, vilket genererade stora intäkter för företaget.
Med Slovenien som knytpunkt kan man tack vare landets goda infrastruktur nå bland annat närliggande Kroatien, Tjeckien, Ungern och Ukraina.
Den bakomliggande anledningen till nyetableringen med inriktning på Centraleuropa är de många växande livsmedelsindustrier i regionen, vars tillväxt lett till ett ökat intresse för det svenska bolagets produkter.
Här ser man att industrierna rustar upp för att bättre leva upp till de egna marknadernas behov, men också för att leverera till den västeuropeiska marknaden och beställande globala aktörer. Det innebär att företagen behöver behöver kvalitetssäkra flera processer, inklusive livsmedelshygien.
Hittills har det nya bolaget tre anställda, men Lagafors hoppas på att satsningen ger ökade försäljningsvolymer – det skulle kunna sätta igång nyrekryteringar i dotterbolaget och hos bolagets underleverantörer i Laholm, Trönninge, Halmstad och Getinge.
Samtidigt stannar inte tåget här för bolaget, som kommer att fortsätta att försöka hitta nya marknader.
– I ett längre perspektiv ser vi länderna på gränsen mellan Europa och Asien som allt intressantare. Vi finns redan i Turkiet och förfrågningarna från till exempel Iran, Kazakstan och Saudiarabien ökar i snabb takt, säger Magnus Elmblad, vd för Lagafors, i en kommentar.
Lagafors tillverkar bland annat mobila högtryckstvättar, rengöringssystem och diskanläggningar åt livsmedelsindustrin, där kött- och charkuteribranschen är basen för verksamheten. Bland de mer namnkunniga kunderna syns företag som Kronfågel, Arla, HKScan och Orkla.