Mårdskog och Lindkvist får prestigeuppdrag
Stort avtal klart med populära temaparken Astrid Lindgrens Värld.
Första leveransen är redan skickad, och i linje med parkens värden handlar det i första hand om närproducerade råvaror. För cirka tio år sedan beslutade parken att maten skulle vara en del av upplevelsen, och att man istället för färdig snabbmat skulle servera mat i tidsenlig anda, lagad från grunden på plats.
– Vi tror mycket på att jobba tillsammans med våra leverantörer. Mårdskog satsar exempelvis mycket på närproducerat och det ligger helt i linje med vad vi vill, säger Joacim Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld, i ett pressmeddelande.
Ett av undantagen från den parklagade maten är köttbullarna – i och med att man behöver stora volymer fick man istället ta hjälp av närliggande Bjursunds Slakteri, ett avtal som kom på plats genom grossisten. De kommer nu, efter parkens kockars recept, att producera de totalt tolv ton köttbullar som parken behöver under sommarens säsong.
Mårdskog och Lindkvist har idag cirka 8 000 artiklar i sitt sortiment, med lager och kontor i Norrköping, Jönköping och Kalmar. Totalt har man omkring 1 500 restaurangkunder, främst i Småland och Östergötland. Enligt en kommentar till Vimmerby Tidning från marknadschefen Lars-Göran Hall har grossisten avtal med omkring 80 lokala producenter vars råvaror kan levereras till parken.
Totalt har man runt 140 anställda och en omsättning på cirka 700 miljoner kronor.