23948sdkhjf

Ica högt på anseendelistan

En tydlig Sverigekoppling visar sig vara viktig för att företag ska hamna högt upp på anseendelistan när Kantar Sifo mäter svenskars uppfattning om företag.
Med undersökningen Anseendeindex mäter Kantar Sifo anseendet för 41 stora företag, och årets undersökning är den åttonde i rad. Enligt opinionsundersökaren räknar det in den svenska allmänhetens tilltro eller intryck av ett visst företag, tillsammans med vilka kvaliteter och framgångar som de tillfrågade tillskriver företaget.

För de företag som placerat sig i topp fem är den gemensamma nämnaren en för allmänheten tydlig koppling till Sverige. På en delad förstaplats kommer Volvo Cars och Ikea, som trots att de är utlandsägda fortfarande har är starkt sammankopplade med Sverige.

Detsamma kan sägas om de livsmedelsrelaterade företag som placerar sig lite längre ner. På fjärde plats syns Ica, som också är det enda företag i topp fem som ökar i anseende jämfört med förra året. På femte plats smyger sig Max in efter att de tre stora hamburgerkedjorna för första gången inkluderas i mätningen.

Max placerar sig en bra bit över sina konkurrenter, och enligt Sifo är det just Sverigekopplingen som gör att man rycker ifrån.

– I branscher där privatpersoner har bättre möjlighet att skapa en förstahandsuppfattning genom att de möter företagen i sin vardag finns också bättre möjlighet att göra en värdering som är annorlunda än den man möter i medierna. Då kan man hamna högre upp, säger Göran Celander på Kantar Sifo, till Svenska Dagbladet.

Samtidigt placerar sig McDonald's på fjärde platsen ifrån botten, precis under Lidl som har ett något bättre anseende. Butikskedjans anseende är i princip oförändrat sedan mätningarna förra året.

Bland de som bättrat på bilden av sig själva rejält jämfört med förra året finns Arla. I förra årets mätning hade man tappat rejält i anseende jämfört med 2015 års mätning. Enligt Sifo ser man att Arla haft en negativ mediebild fram till november 2016, när det sedan vände starkt uppåt – en av anledningarna som ges till det stärkta varumärket är höjda mjölkpriser till bönderna.

Läs en mer detaljerad sammanfattning av rapporten här .

I undersökningen har totalt drygt 4 300 personer i åldrarna 18–79 år tillfrågats om sin uppfattning om företagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065