Svenska folket tror på livsmedelsreklam
Livsmedelsbranschen i topp när det kommer till trovärdig reklam, enligt ny undersökning.
Totalt har 25 branscher undersökts och de tillfrågade fick välja de tre branscher man tror mest på. I toppen hamnar utbildning och forskning, som är förstahandsvalet för 20 procent av de tillfrågade. På en delad andraplats hamnar kultur och nöje, tillsammans med livsmedel och dagligvaror – det valde 18 procent av de tillfrågade som sitt första alternativ.
– Det som förvånade oss var inte att utbildning och forskning var i topp men att kultur och nöje och dagligvaror var det. Det är väldigt reklamintensiva brancher, så det är glädjande att se. Men vad det beror på mer exakt får vi undersöka, säger Tero Merjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, till Dagens Media.
Målgruppen i undersökningen sträckte sig mellan åldrarna 18-79 år. Indelat i åldersgrupper syns lite större skillnader, där åldersgruppen 50-64 år i större utsträckning ansåg att reklam för livsmedel och dagligvaror stod för den trovärdigaste reklamen (23 procent).
Noterbart är att 15 procent svarade att de inte tycker att någon av branscherna är trovärdiga, och att 13 procent svarade "vet ej".
Totalt genomfördes 1 018 webbintervjuer för undersökningen under perioden 2-8 februari, genom det som Novus kallar sin slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
Se hela listan nedan:
Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?
Utbildning/forskning 20 %
Kultur/nöje 18 %
Livsmedel/dagligvaror 18 %
Välgörenhet/ideellt 17 %
Rättsväsendet 13 %
Möbler/hem 11 %
Alkohol/bryggerier 9 %
Förbund/branschorganisationer 8 %
Politik/myndigheter 8 %
Bygghandel 7 %
Vitvaror/elektronik 6 %
Industri/tillverkning 5 %
Resor/turism 5 %
Bank/finans 4 %
Bilar/biltillbehör 4 %
Sporthandel 4 %
Energi/drivmedel 3 %
Försäkring 3 %
Hotell/restaurang 3 %
Mode 3 %
Spel 3 %
Fastigheter/köpcentrum 2 %
IT/telekom 2 %
Hygien/kosmetik 1 %
Rekrytering/management 1 %
Ingen av branscherna 15 %
Vet ej 13 %
Utbildning/forskning 20 %
Kultur/nöje 18 %
Livsmedel/dagligvaror 18 %
Välgörenhet/ideellt 17 %
Rättsväsendet 13 %
Möbler/hem 11 %
Alkohol/bryggerier 9 %
Förbund/branschorganisationer 8 %
Politik/myndigheter 8 %
Bygghandel 7 %
Vitvaror/elektronik 6 %
Industri/tillverkning 5 %
Resor/turism 5 %
Bank/finans 4 %
Bilar/biltillbehör 4 %
Sporthandel 4 %
Energi/drivmedel 3 %
Försäkring 3 %
Hotell/restaurang 3 %
Mode 3 %
Spel 3 %
Fastigheter/köpcentrum 2 %
IT/telekom 2 %
Hygien/kosmetik 1 %
Rekrytering/management 1 %
Ingen av branscherna 15 %
Vet ej 13 %