23948sdkhjf

Ny tomatodlare satsar för att bli störst

Skånska Kullatomater planerar 8 hektar växthus – siktar mot en marknadsandel på 25 procent.
Företaget Kullatomater AB registrerades i april förra året – sedan dess har man köpt 13 hektar jordbruksmark i närheten av skånska Höganäs. Där planerar man nu att bebygga 8 hektar med växthus för tomatodling, skriver Helsingborgs Dagblad.

Tomatodling skulle med sina planerade 82 000 kvadratmeter bli en av de största i landet. Bakom företaget står flera personer med mycket erfarenhet från branschen. Vd och styrelseordförande Olle Olofsson är i dag verksamhetsledare för svenska odlarlaget i Helsingborg, och har sällskap i styrelsen av gurkodlaren Tomas Andersson, växthusbyggaren Ronny Koo, samt tomatodlarna Mads Pedersen och Peter Sijan.

Odlingen kommer inte vara ekologisk på grund av problematiskt regelverk kring gödningen, säger Olle Olofsson till HD. Däremot ser han att potentialen för att öka andelen svenskodlade tomater är stor.

– Vi svenskar konsumerar 120 000 ton tomater om året. Bara 15 000 ton produceras i Sverige så utrymmet att öka den inhemska produktionen är stor och vi räknar med att stå för cirka 25 procent av den när vi är igång, säger Olle Olofsson, vd och styrelseordförande i Kullatomater, till HD.

Odlingen, som skulle innebära ett tiotal fastanställda och ett femtiotal säsongsarbetare, beräknas stå färdig cirka sex månader till ett år efter att man beviljats bygglov.

Men vissa grannar till det planerade storbygget är tveksamma. En av dem, Olof Wennerberg, listar nackdelar som en stark negativ inverkan på landskapsbilden samt verksamhetens låga behov av fast arbetskraft.

– Det finns inga positiva värden i det här. Företaget vill med sitt namn rida på anknytningen till kvalité som Kullabygdens småodlare skapat med idogt arbete över lång tid, säger han till HD.

Framöver kommer företaget att hålla ett informationsmöte för att träffa närboende i området. Bland annat kommer man diskutera verksamhetens potentiella buller och ljus, samt om odlingen kommer att behöva en egen anslutningsväg för transporter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074