23948sdkhjf

Livsmedelskollen blir Stockholmsapp

Appformatet av webbtjänsten låter konsumenter själva anmäla brister hos livsmedelsverksamheter.
Efter att Uppsala kommun lanserade webbtjänsten Livsmedelskollen hösten 2015 tog det inte lång tid innan allmänheten tog till sig tjänsten. Nu kommer det bli ännu enklare att kolla upp hygienen hos livsmedelsverksamheter, men denna gången i Stockholm.

Stockholms stad lanserade nyligen en app som motsvarar webbtjänsten Livsmedelskollen. Syftet är enkelt: att ge allmänheten enklare tillgång till miljöförvaltningens kontroller av restauranger, offentlig sektor och livsmedelsföretag.

Precis som på webben kan man enkelt se miljöförvaltningens senaste kontroll av bland annat en specifik butik eller livsmedelsproducent. I de fall inspektionen fann brister står det också inom vilka områden det rör sig om.

En nyhet i appen är att man som konsument själv kan anmäla om man ser brister i hygien eller hanteringen av mat hos verksamheterna – till exempel om man misstänker att man drabbats av matförgiftning efter ett besök hos en restaurang.

– Trots att vi gör nästan 10 000 inspektioner årligen kan våra inspektörer inte vara på plats hela tiden och det är viktigt för oss att få information från stockholmarna när de ser något som inte går rätt till på krogen, säger Britta Björkholm, avdelningschef på livsmedelskontrollen på miljöförvaltningen.

Däremot syns inte enskilda anmälningar direkt i appen, utan endast officiella livsmedelsinspektioner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093