Digital mathandel förväntas öka med en tredjedel under året
Livsmedelsförsäljningen på nätet når högsta ökningstakten i reda pengar, spår Svensk digital handel i ny rapport.
En ökning i den skalan skulle innebära den högsta ökningstakten mätt i kronor: 1,7 miljarder. I och med en sådan ökning skulle den totala omsättningen nå 7,2 miljarder kronor vid årets slut och motsvara 2,4 procent av all livsmedelsförsäljning.
– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel, i ett uttalande.
Samtidigt som webbutikerna ökat har alla de stora kedjorna etablerat sig på marknaden, vilket i sin tur tros leda till både fler digitala köp och pressade priser på hemleveranser.