Restaurangkedja kan stå på Ikeas agenda
En tredjedel av alla kunder åker till Ikea för matens skull – intäkterna står för fem procent av omsättningen.
Enligt chefen för Ikea Food, Michael La Cour, blev han förvånad när han jämförde Ikeas matavdelning med andra företag.
Eftersom Food-divisionen stod för en relativt liten del av Ikeas omsättning var det ingenting man tidigare tittat närmare på, säger han till tidningen.
– När jag började jämföra siffrorna med andra matföretag insåg jag plötsligt att det inte var så lite, säger Michael La Cour till Fast Company.
Företaget räknar med att ungefär 30 procent av kunderna kommer till varuhusen bara för att äta, och 2016 uppmätte man siffror som indikerade att 650 miljoner människor åt mat från Ikeas kök, vilket innebar en inkomst på cirka 16 miljarder kronor.
Totalt står matförsäljningen alltså för cirka 5 procent av den totala omsättningen.
Det gör att man nu åtminstone kan tänka sig att överväga att öppna fristående restauranger i storstäder runtom i världen, skriver Fast Company.
– Bara det faktum att vi inte behöver särskilt många kvadratmeter för att öppna ett kafé eller restaurang gör det intressant. Jag tror verkligen att det finns en potential, säger Michael La Cour till tidningen.