De har Matsverige i sina händer
Se vilka som kvalar in på listan över Matsveriges 50 mäktigaste enligt branscherna själva.
Frågan ställdes till 400 personer som arbetar inom grossistverksamhet, dagligvaruhandel, restauranger, skolkök samt andra offentliga måltidsverksamheter, organisationer och myndigheter.
De tillfrågade fick i undersökningen ranka tio personer, där den mäktigaste fick 10 poäng medan den tionde mäktigaste fick 1 poäng.
Svaret blev stjärnkocken och krögaren Mathias Dahlgren, som bland annat ligger bakom Matbaren och Rutabaga.
– Kul att människor i branschen tycker att jag är Matsveriges mäktigaste. Jag som trodde att jag redan peakat, men det gjorde jag visst nu istället. Det är alltid roligt att få uppskattning även om det viktigaste för mig är att göra sådant jag trivs med och att jag fortsätter testa nya saker, säger Mathias Dahlgren i ett uttalande.
Mathias Dahlgren får sällskap i topp tre av två andra manliga kockprofiler, på en lista som knappt till hälften består av kockar eller krögare. Se topp tio nedan och se hela listan här . Tidigare års placering syns inom parentes.
1.
Mathias Dahlgren, Krögare, bland annat Matbaren
2. Magnus Nilsson (16), Krögare, Fäviken Magasinet
3. Paul Svensson (29), Krögare, Fotografiska
4 . Pär Bergkvist (6), Chefredaktör och initiativtagare till White Guide Junior
5. Hanna Halpern (10), VD, Restaurangakademien
6. Per Strömberg (20), VD, ICA Gruppen
7. Eva Östling, VD, Visita
8. Annika Sohlström, Generaldirektör, Livsmedelverket
9. Sven-Erik Bucht (9), Landsbygdsminister
10. Azita Shariati, VD, Sodexo
2. Magnus Nilsson (16), Krögare, Fäviken Magasinet
3. Paul Svensson (29), Krögare, Fotografiska
4 . Pär Bergkvist (6), Chefredaktör och initiativtagare till White Guide Junior
5. Hanna Halpern (10), VD, Restaurangakademien
6. Per Strömberg (20), VD, ICA Gruppen
7. Eva Östling, VD, Visita
8. Annika Sohlström, Generaldirektör, Livsmedelverket
9. Sven-Erik Bucht (9), Landsbygdsminister
10. Azita Shariati, VD, Sodexo
Enligt Restaurangvärlden hade undersökningen en svarsfrekvens på 30 procent av de tillfrågade inom restaurangbranschen, 32 procent bland livsmedelsföretag, 25 procent i offentlig sektor samt 13 procent av de tillfrågade inom kategorin "övriga". I den sista kategorin ingick bland annat journalister och bloggare.
Restaurangvärlden ges ut av kommunikationsbyrån Bergkvist Publishing, som också ger ut bland annat White Guide Junior och Senior.