23948sdkhjf

Partiklarna som kan förutsäga vad konsumenten gillar

Ett nytt system ska minska antalet livsmedelsprodukter som floppar på marknaden.
Magnetiska nanopartiklar av järnoxid. Det vill forskare på RISE och Chalmers använda i ett system för att se vad konsumenterna gillar, innan en fullskalig lansering sker av livsmedelsprodukter.

Projektet, som nyligen tilldelats 9 miljoner kronor av Formas, syftar till att minska produktion av produkter som konsumenterna inte gillar. Enligt forskarna dyker det upp omkring 20 000 nya produkter livsmedelsbutikerna om året, men knappt 20 procent överlever i sortimentet året ut.

– Det är alltså fler än åtta av tio produkter som lanseras varje år som inte gillas av konsumenterna. Det leder till onödig produktion och svinn, och det är dessutom mycket kostsamt för livsmedelsproducenterna att ta fram så många nya produkter som misslyckas på marknaden, säger Mats Stading, sektionschef och forskare på RISE och ledare av projektet, i ett pressmeddelande.

Trots att tuggande och sväljande av mat går på några sekunder sker flera både medvetna och omedvetna upplevelser. Därför, menar forskarna, är det svårt att bedöma ett specifikt livsmedel, men också omöjligt att mäta med instrument i munnen då det påverkar hela ätupplevelsen.

Partiklarna kan genom hur de roterar känna av hur omgivningen påverkar dem, vilket ger ett mått på hur flytande och elastisk maten är i munnen. Det kan i sin tur översättas till konsistens. Eftersom de är magnetiska kan partiklarnas rotation kännas av på avstånd.

Kombinerat med redan befintlig kunskap och smaktester ska man kunna förstå hur vi upplever konsistens under ätandet.

– Detta kommer så småningom att leda till ett system som vi kan använda för att studera all sorts mat och mäta konsistensförändringar under ätandet, ett system som kan användas i produktutvecklingen av nya livsmedel så att man kan förutsäga om maten kommer att uppskattas, säger Mats Stading.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078