Ica sänker priserna
Koncernen redovisar miljardvinst i senaste delårsrapporten. Samtidigt meddelar man en prissänkning på de egna märkesvarorna.
Totalt uppgick omsättningen till drygt 24,9 miljarder kronor, jämfört med drygt 24,7 miljarder kronor för första kvartalet 2016, skriver man i årets första delårsrapport.
Enligt vd:n Per Strömberg är man i nivå med målen vad gäller resultatet och har samtidigt stabila marginaler.
– Första kvartalet ser ut ungefär som avslutningen på förra året – en lite mer avvaktande marknad med svag volymutveckling där en förhållandevis stor andel av försäljningsökningen är prisdriven. Det faktum att påsken i år ligger i april och skottdagen 2016 gör det lite svårt att ha en exakt uppfattning om marknadsutvecklingen men vi bedömer att vår försäljning ligger väl i linje med marknaden, skriver Per Strömberg, vd för Ica Gruppen, i rapporten.
En sen påsk gjorde att försäljningen i Ica-butikerna steg med 8 procent i april jämfört med motsvarande månad förra året – kalendereffekten uppskattas vara plus 3,5 procent. Totalt hamnade omsättningen för butikerna på cirka 9,6 miljarder kronor.
I samband med delårsrapporten väljer man också att sänka priset på sina egna varor, på samma sätt som man gjorde förra våren. Då sänkte man priset på omkring 150-200 egna märkesvaror, där företaget stod för en sänkning och Ica-handlarna för en minst lika stor sänkning mot kund.
Denna gång sänks priserna med minst fem procent på över 300 egna märkesvaror
– Vi har valt ut ett antal vardagsvaror inom egna märkesvaror, som i år också inkluderar produkter inom vårt specialsortiment, och finansierar en prissänkning tillsammans med Ica-handlarna, skriver Per Strömberg i rapporten.