23948sdkhjf

Icas pilotprojekt bär frukt

Ett lyckat resultat gör lasermärkningen ett permanent inslag hos kedjan.
När man påbörjade testet med att lasermärka frukt och grönt istället för att använda plastemballage eller etiketter var man först bland dagligvarukedjorna. Nu slår Ica fast att man kommer att fortsätta med den nya märkningen.

I pilotprojektet testade man att märka sötpotatis och avokado direkt på skalet, med en laser som ändrar pigmentet och tydligt märker ut viktig information som namn, ursprungsland och PLU-kod. Det har fungerat så bra att man utökar antalet varor som märks med lasern.

– Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerade bättre än avokado, därför blir nu den märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även märka ekologisk melon och butternutpumpa med laser. De nya produkterna kommer på marknaden nu i samband med att de europeiska skördarna startar, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på Ica, i ett pressmeddelande.

Enligt Ica tror man att märkningen kommer bli allt vanligare inom de närmsta åren, framförallt på grund av tydligt intresse för miljövänliga förpackningar från kundernas sida.

Beslutet att fortsätta med lasermärkningen följs åt av andra, liknande åtgärder. Till exempel bytte man i mars ut tomaternas plastförpackningar mot förpackningar i papp, vilket man bedömer kommer spara in användningen av cirka 26 ton hårdplast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125