Dagligvaru-utmanaren blev årets koncept
Stockholmskedjan tog hem pris framför Systembolaget och Ikea i Svensk Handels tävling.
– Det här hade vi inte förväntat oss. Att få det här erkännandet från branschen är oerhört stort, säger Johannes Cullberg i ett pressmeddelande.
Enligt juryns motivering har man lyckats ta sin inriktning på hållbar mat ett steg längre än endast en matbutik – bland annat lyfter man fram butiken i Nacka som öppnade i januari. Där har man utöver butiken ett eget bryggeri, kafferosteri, food court och hälso- och skönhetssalong.
"Paradiset lyckas visa att det går att sälja livsmedel utan tillsatser, utan att konstla till det och till ett rimligt pris. Samtidigt blir butikerna mer än ”bara” en matbutik, de blir en destination", lyder motiveringens sista mening.
Retail Awards anordnas av Svensk Handel, i år tillsammans med tidningen Market, och syftar till att lyfta fram framgångsrika företag, personer och satsningar inom handeln.