Konsum Värmland har hittat sin charktillverkare
Efter några månaders letande skriver man avsiktsförklaring med ett företag som kan fortsätta tillverka charkprodukterna under varumärket Nästgårds.
Vid tillfället sade charktillverkaren Hemgården att man var intresserade av att samarbeta, då man redan hade planer på att bygga ut fabriken och öka kapaciteten.
En perfekt matchning verkar det som, då de båda företagen nu skrivit en avsiktsförklaring. Efter att Konsum Värmland lägger ner sin charkproduktion i slutet av september är tanken därmed att Hemgården ska ta vid och fortsätta tillverkningen av charkprodukterna under varumärket Nästgårds.
– Vi är glada över att få möjlighet att tillverka direkt åt Konsum Värmland. Vi kommer inte att lämna något åt slumpen för att se till att Nästgårds charkprodukter även i framtiden kommer att hålla samma höga kvalitet som de alltid har gjort, säger Torbjörn Andersson, vd för Hemgården, i ett uttalande.
Totalt handlar det om ett tiotal av de största produkterna, inkluderande falukorv, hackkorv och grillkorv.
Avsiktsförklaringen innebär att Hemgården både påskyndar och plussar på sin planerade utbyggnad. Innan utbyggnaden står färdig planerar man att hyra in sig i Konsum Värmlands lokaler. Beroende på hur stora volymer det i slutändan bestäms om tror Hemgården att man behöver anställa mellan 10-15 personer.
– Vi räknar med att avsiktsförklaringen kommer att bli till ett avtal inom kort där vi konkretiserar ännu mer detaljer, säger Torbjörn Andersson.
Hemgården, som är ett varumärke under August Larssons charkuteri, ägs sedan oktober förra året av G Möller AB. Vid bolagets senaste redovisning uppgick omsättningen till drygt 100 miljoner kronor med cirka 50 anställda.