Arla knyter till sig regionalt mejeri
Hård internationell konkurrens tvingar Gefleortens mejeri till att skaffa samarbetspartner – nu startar förhandlingarna.
På grund av hårdare konkurrens i form av en ökad marknad för specialprodukter, tillsammans med kedjornas egna utveckling av EMV-produkter såg man en risk för att mejeriet skulle halka efter.
På torsdagen meddelade man att ägarna under föreningsstämman enhälligt bestämt sig för att förhandla om ett samgående med Arla Foods.
– För oss har det varit viktigt att den tänkta affärspartnern vill fortsätta utveckla såväl varumärket som mejeriet. Som en mindre regional mejeriaktör får vi det allt svårare att klara oss själva i den hårdnande internationella konkurrensen, säger Thomas Lundgren, ordförande för Gefleortens mejeriförening, i ett pressmeddelande.
Oro över nischprodukter
Gefleortens mejeri är ett av landets mindre mejeriföretag och ägs av 68 mjökbönder i Gästrikland, Dalarna och norra Uppland.
Mjölkinvägningen motsvarar cirka 1,6 procent av den totala mjölkinvägningen i Sverige. Själva mejeriet är beläget i Gävle, där man främst gör traditionella mjölk- och filprodukter.
Just nischprodukterna är ett område som Gefleortens pekat ut som ett problem för mejeriet – till exempel proteinrika eller laktosfria produkter.
– Till dags dato har vi fungerat bra som ett litet mejeri, vi ser framöver att det inte går. Eftersom konsumenterna efterfrågar andra produkter än vi har råd eller möjlighet att göra. Vi har för lite muskler för att kunna tillverka de produkterna, säger Thomas Lundgren till Expressen.
Det lilla mejeriet – som omsatte kring 360 miljoner kronor förra året – har tidigare varit aktuella för ett samgående med Arla. Redan 1990 slogs mejeriföretagen ihop, men fusionen stoppades efter att både den nu mera avskaffade myndigheten Näringsfrihetsombudsmannen och Marknadsdomstolen sagt sitt.
Mejeriets krav
Enligt styrelseordföranden Thomas Lundgren har man under sökandet av en samarbetspartner lagt stor vikt vid tre krav: säkringen av de lokala bönderna, varumärket och mejeriet, enligt en kommentar till Gefle Dagblad.
Det, menar Arla, är något som man respekterat inför förhandlingarna av de slutgiltiga villkoren som drar igång inom kort.
– När vi har pratat med Gefleortens så har de varit väldigt tydliga med att varumärket är jätteviktigt, att mejeriet är jätteviktigt och att bönderna ska få ett konkurrenskraftigt mjölkpris. Det är faktorer som vi tar med oss in i förhandlingen på ett väldigt positivt sätt, säger Arlas presschef Erik Bratthall till Gefle Dagblad.