Leveransbageriet miljoninvesterar
Inför 70-årsjubileet i september kommer det norrbottniska bageriet att investera för att utöka sortimentet och förbättra produktionen.
Under året kommer man att satsa på flera nya lanseringar inom sitt sortiment, samtidigt som investeringar även görs i bland annat packlinjen, ugnar och energieffektivisering inom produktionen.
Enligt bageriet kommer investeringarna efter att man lagt om sitt strategiarbete, vilket resulterade i att man tog in hjälp utifrån för att förbättra bland annat varumärket och produktutvecklingen.
– Olofsson Bageri har funnits i 70 år nu. Vi har lärt oss massor och har varit tvungna att ta hårda inriktningsbeslut på vår resa för att kunna hävda oss gentemot främst megastora företag inom brödbranschen. En röd tråd i satsningen är att svara upp mot ökade kundkrav på miljö och råvaror, säger Bengt-Olof Olofsson, vd för Olofssons Bageri, enligt Affärer i Norr.
Vid bolagets senaste årsredovisning uppgick omsättningen till cirka 26 miljoner kronor med 19 anställda. Sortimentet utgörs främst av matbröd, men även konditorivaror och kaffebröd.