McDonald's nya pr-kampanj en blinkning till värnplikten
Hamburgerjätten ska kalla tillbaka 150 000 tidigare anställda i stor "repövning".
Kampanjen är en tydlig referens till Försvarsmakten som nyligen återinförde repmånaden för alla värnpliktiga.
I nästa månad kommer man skicka en inbjudan till tidigare anställda för en repövning i september, där de ex-anställda kan bättra på de gamla kunskaperna genom ett skift på en restaurang.
Tilltaget görs för att belysa McDonald's roll som ungdomsarbetsgivare, menar kedjan. Samtidigt släpper man också en färsk medarbetarundersökning, som visar att de anställda tycker att man får med sig både samarbetsförmåga och självdisciplin från arbetet.
– För många är det första jobbet där man även lär sig att komma i tid, ta ansvar och teamwork, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonald's Sverige, i ett pressmeddelande.
Undersökningen (som samtidigt tar upp en integrationsaspekt av att arbeta inom McDonald's) är gjord av analysbyrån United Minds, och visar till exempel att McDonald's medarbetare har en mer hoppfull bild av Sveriges framtid än genomsnittssvensken.
Hela undersökningen, som bland annat jämförs direkt med liknande undersökningar inom Försvarsmakten, går att läsa här .