Kopparbergs har plan för att gräva guld i USA
Vd:n om testförsäljningen på Walmart blir lyckad: "Då finns det inga stopp alls".
I slutet av mars började bryggeriet sälja tre olika cidervarianter i USA – försäljningen sker under testperiod i 21 stycken butiker runt New York-området. Lovande förutsättningar bara det, men än mer lovande när butikerna tillhör Walmart.
I samband med att Kopparbergs släpper sin delårsrapport förklarar också bryggeriets vd, Peter Bronsman, att bolaget vet hur man ska gå vidare om testperioden visar sig lyckad.
– Vi gör allt vi kan för att komma in på den amerikanska marknaden och slår det här väl ut så har vi en plan för hur vi ska gå vidare, säger Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt, och fortsätter: Jag vill inte spekulera för mycket i det. Det är Wal-Mart vi ska fokusera på och försöka göra riktigt bra och skulle detta slå då finns det inga stopp alls. Men vi är inte riktigt där ännu, avslutar han.
Sammanlagt har Walmart, som enligt Forbes sammanställning från 2016 är världens största företag räknat på omsättning, över 4 600 butiker över hela USA.
Gällande delårsrapporten ökade bryggeriet både omsättningen och vinsten första kvartalet 2017 jämfört med samma period förra året.
Omsättningen uppgick till 362 miljoner kronor jämfört med förra årets 350 miljoner, samtidigt som resultatet före skatt landade på 37,8 miljoner kronor jämfört med 37,5 miljoner 2016.
Enligt rapporten kommer man fortsätta att fokusera på den brittiska marknaden, där man under första kvartalet ökade med 14 procent. Det innebär också att man fortsatt håller topplaceringar för försäljning gällande både pubar och dagligvaruhandeln.