Umida förväntar stor ökning efter offertvinst
Bolaget har kammat hem flera upphandlingsvinster de senaste månaderna – tros öka omsättningen med närmare 7 miljoner kronor.
Upphandlingen gällde en ekologisk blanddryck på burk under varumärket Gr8, med försäljningsstart i vinter. Totalt handlar det om en volym på 80 000 liter för de första sex månaderna, vilket förväntas öka på nettoomsättningen med cirka 3,3 miljoner kronor.
Bolaget vann även en upphandling 2016 i samband med lanseringen av det nya varumärket. Enligt Umida, som genom ett samarbete med Solera Beverage Group också säljer drycken till HoReCa-marknaden, har varumärket efter första året blivit en viktig del av försäljning och tillväxt.
Tidigare i maj vann företaget två separata upphandlingar gällande glögg under varumärket Vinfabriken. Även de offerterna förväntas öka nettoomsättningen med 3,3 miljoner kronor, vilket skulle betyda att man fördubblar omsättningen jämfört med 2016.