Studie pekar på nattleveransers fördelar
Dagens lagar tillåter inte nattliga varuleveranser – ineffektivt, enligt pilotstudie på KTH.
Eftersom leveranser bara tillåts dagtid tvingas en hel del lastbilar vara del av morgonrusningen för att hinna i tid. Efter pilotstudiens resultat tror Anna Pernestål Brenden, forskningsledare vid Integrated Transport Research Lab (ITRL) på KTH och akustikforskare, att det kan vara dags att ändra på reglerna – både på grund av ny teknik, men också för att skynda på omställningen till mer miljövänliga transporter.
– Nattliga leveranser har potential att skynda på åkeriernas övergång till mer miljövänliga lastbilar. Stockholm stad har visat ett intresse för en regeländring mot nattliga leveransen om mer miljövänliga och därmed tystare lastbilar används. Kan antalet lastbilar minskas kan åkerierna också investera i dyrare och mer miljövänliga lastbilar, säger hon i ett uttalande.
Enligt studien kan varje nattlig leverans minska antalet lastbilar i morgontrafiken med tre stycken. Genom att byta ut till exempel asfalten mot en tystare variant, och sätta gummihjul på rullburar, kan ljudet minskas för att på så sätt inte skapa störande ljud.
En annan fördel som studien tar upp är en högre nyttjandegrad av flottan. I forskningsarbetet deltog bland annat Scania och Volvo, men också företag som tillverkar rullburar och transportföretag.