Organisation uppmanar till stopp för maskotar
Europeisk konsumentgrupp vill få bort söta figurer från socker- och fettstinna produkter.
Produkterna som granskats har bedömts som olämpliga då de innehåller mycket socker, fett och salt, men lite näring.
Det andra gemensamma kännetecknet för de granskade produkterna är att de marknadsförts med hjälp av tecknade figurer på förpackningarna – organisationen uppmanar nu en mängd tillverkare att sluta med den typen av marknadsföring, skriver sajten Euractiv .
Samtidigt vill man också att ländernas regeringar ska sätta press på både företag som Kellogs och Unilever, men också stora filmbolag vars figurer används i marknadsföringen.
– Barn är oförmögna att skilja på reklam och underhållning. Det är någonting som marknadsförarna har förstått, men barns hälsa bör gå före vinst, säger Beucs generaldirektör Monique Goyens i ett pressmeddelande.
Påtryckningen görs bara några dagar före ett möte där EU:s hälsoministrar ska komma överens om nya riktlinjer gällande insatser mot barnfetma inom unionen.
Beuc består av 43 nationella konsumentorganisationer i Europa, där bland annat Sveriges konsumenter medverkar.