KFC:s premiär i Göteborg drog långa köer
Kedjans tredje restaurang i Sverige öppnades i veckan – köerna startade redan dagar innan. Nu siktar man på att öppna upp till åtta restauranger om året.
Trots att restaurangen i Göteborg hade invigning på tisdagen började människor köa redan på söndagen, cirka ett och halvt dygn innan öppningen.
Även de 50 efterföljande lovades nämligen ett pris, motsvarande en gratis meny i veckan i ett år. Vid öppningsdags räknade man kön till cirka 200 personer.
Enligt Nordic Service Partners (NSP), som är franchisetagare för restaurangerna i Sverige, slog man svenskt besöksrekord med cirka 7 000 gäster under dagen. Det tar man som en tecken på att det fortfarande finns plats på marknaden.
– Det finns cirka 750 hamburgerrestauranger i Sverige men inget renodlat kycklingkoncept (...). Det finns definitivt en efterfrågan och potential för många fler KFC-restauranger i Sverige, säger Håkan Magnusson, vd på NSP.
Men det var inte bara gäster som väntade utanför restaurangen – även en del djurrättsaktivister hade letat sig dit för att protestera mot kedjan, skriver Göteborgs-Posten.
I en demonstration, där aktivister bland annat höll upp döda höns, lyfte man bland annat fram framställningen av KFC:s råvaror som ett problem, rapporterar tidningen.
I dag använder kedjan sig inte av svensk kyckling, men öppnar för att det kan bli ändring i framtiden.
– Vår målsättning har alltid varit att köpa svensktillverkad kyckling, men tyvärr har vi för få restauranger än så länge. När vi kommer upp i ett högre antal restauranger är vår ambition att gå över till svensktillverkad kyckling, säger Martin Jalinder, affärsutvecklingschef på NSP, till Göteborgs-Posten .
Och fler restauranger kommer det bli: under sommar ska man öppna ytterligare två i landet, med ambitionen om att öppna mellan 5-8 om året. Man har sedan tidigare två restauranger; en i Malmö och en i Karlstad.